دارت گروپ
دارت گروپ
قرارداد طراحی سایت
  1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. سایت
  6. /
  7. قرارداد طراحی سایت
قرارداد طراحی سایت
نمونه قرارداد طراحی سایت

چالش‌های قبل از قرارداد طراحی سایت

امروزه با آگاهی اکثریت جامعه از این مسئله که اینترنت سهم بسزایی در رونق گرفتن کسب و کارها دارد؛ درخواست‌های زیادی برای طراحی سایت اختصاصی ایجاده شده. همچنین آمار قرارداد طراحی سایت نسبت به گذشته افزایش یافته است. اما احتمالا شما هم برای بهبود بخشیدن به تجارت خود به فکر داشتن یک وب‌سایت هستید که این میتواند بسیار عالی باشد. چرا که یک وب‌سایت خوب می‌تواند معرف بسیار خوبی برای شما و باعث سرعت بخشیدن به مسیر پیشرفت شما شود. اما احتمالا سردرگم هستید که نحوه تنظیم قرارداد طراحی سایت چیست؟ اگر شما هم با چالش هایی مانند سوالات زیر مواجه هستید؛ پس مخاطب خاص مقاله پیش رو خواهید بود.

 

  • کدام طراح سایت مناسب است ؟ باید سراغ کدام طرح بروم ؟
  • کدام شرکت در این زمینه تخصص و تعهد بیشتری دارد ؟
  • کدام شرکت توانایی انجام پروژه من را دارد ؟
  • طراحی سایت خود را به یک فریلنسر یا یک شرکت برنامه نویسی بسپرم ؟
  • هنگام ارتباط و قرارداد با یک شرکت یا شخص طراح، باید راجع به چه چیزهایی صحبت کنم؟

در این مقاله قصد داریم شما را از فرایند این موضوع آگاه کنیم و اطلاعات مفیدی در این زمینه به شما بدهیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

1- انتخاب نام دامنه

انتخاب اسم برای خیلی از افراد می‌تواند کار جذابی باشد. اما برای برخی دیگر به قدری دشوار و دلهره آور است که برای مدتی طولانی به دنبال اسمی مناسب می‌گردند. که همین موضوع، قرارداد طراحی سایت را به تاخیر می‌اندازد. نام دامنه می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در موفقیت یا شکست شما در فعالیت آنلاین داشته باشد. به زبان ساده، دامنه همان آدرسی است که مخاطبان شما از طریق آن، به وبسایت شما از طریق مرورگرها دسترسی خواهند داشت. پس باید برای مخاطب راحت و بیادماندنی باشد.

فرض کنید شما جایی هستید که می‌خواهید به یکی از دوستانتان آدرسی را بدهید که شما را پیدا کند. در اینجا شما سعی می‌کنید از کلمات ساده و بیادماندنی استفاده کنید که دیگران خیلی سریع شما را پیدا کنند. در هنگام انتخاب نام دامنه هم دقیقا همین موضوع صادق است. شما باید اسمی را انتخاب کنید که دیگران سایت شما را به راحتی در فضای نت پیدا کنند و به خاطر بسپارند. اما اسم خوب تنها چیزی نیست که باید در نظر داشته باشید؛ نکات دیگری هم وجود دارد که در ادامه چند مورد را ذکر می‌کنیم.

یک دامنه خوب باید :

  • خوانایی بالا داشته باشد
  • به یاد ماندنی باشد
  • از اعداد و خط فاصله استفاده نکند
  • با توجه به زمینه کسب و کار و نام برند انتخاب شود
  • از کلمات کلیدی کسب و کار الهام گرفته شده باشد
  • منحصر بفرد باشد و تقلید از برندهای مشابه نباشد.
  • و مهمتر از همه، آینده نگر باشید و از نوشتن سال یا مقدار سن خودداری کنید.

 

همیشه نام دامنه‌ای انتخاب کنید که زمینه گسترش کسب و کار شما را محدود نکند.مانند دیجیکالا. پس قبل از قرارداد درمورد این مورد به خوبی فکر کنید.

 

2- انتخاب نوع سایت

 

بعد از انتخاب نوع دامنه، باید نوع سایت خود را انتخاب کنید. سایت‌ها از نظر کاربرد، محتوا و روش طراحی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برای مثال،

  • اگر هدف شما صرفا معرفی شرکت خود است، از سایت شرکتی استفاده کنید.
  • اگر قصد فروش محصولات خود را دارید، باید یک سایت فروشگاهی داشته باشید.
  • اگر تنها قصد خبررسانی را دارید، یک سایت خبری و مجلات را ایجاد کنید.
  • همچنین اگر قصدتان آموزش دادن تخصص خود است، باید یک سایت آموزشی راه‌اندازی کنید.

البته دسته‌بندی های دیگری هم از جمله: سایت پخش ویدیو، سایت عضویت و سایت شخصی وجود دارد. شما قبل از هرچیزی باید با توجه به زمینه فعالیت خود، نوع سایتتان را مشخص کنید تا دقیقا بدانید باید در چه زمینه‌ای با طراح سایت صحبت کنید، چه درخواست‌هایی داشته باشید و انتظاراتتان را کاملا شفاف بیان کنید.

 

 

3- درخواست نمونه کار قبل از انعقاد قرارداد طراحی سایت

یکی از مهمترین بخش‌هایی که باید قبل از قرارداد به آن توجه کنید، دیدن نمونه کارهای شرکت یا شخصی است که قصد همکاری با آن را دارید. درواقع، این نمونه کار است که تا حدودی مشخص میکند که آیا طرف مقابل توانایی و خلاقیت لازم برای انجام خواسته‌های شما را دارد یا خیر!

پس قبل از هرگونه قراردادی از وی درخواست نمونه کار را داشته باشید تا در آینده، به علت ناتوانی در انجام پروژه دلخواه شما، تصمیم به فسخ قرارداد طراحی سایت نگیرید.

4- جزئیات قرارداد طراحی سایت

قرارداد یک توافق نامه قانونی و سندی است که حدود روابط و وظایف طرفین را مشخص میکند. نکته‌ مهم این که، با داشتن قرارداد رسمی و قانونی، خیالتان از درست انجام شدن کارها، تا حدودی راحت می‌شود. قراردادی خوب است که کاملا شفاف باشد و خواسته‌های طرفین بطور واضح ذکر شود. برای مثال، اکثر شرکت‌های فعال در این حوضه، تنها خدمات طراحی سایت را انجام نمی‌دهند و طراحی سایت، جزئی از خدمات آن‌ها می‌باشد و خدمات دیگری همچون: سئو و بهینه سازی سایت، برند سازی، خدمات بازاریابی اینترنتی، فروش قالب، انجام تبلیغات و غیره اشاره کرد. اجرای هرکدام از این خدمات نیازمند قید در قرارداد است. در قراردادهای مربوط به طراحی سایت مواردی چون:

  • قیمت گذاری
  • نحوه پرداخت
  • مشخصات پروژه
  • تعیین زمان تحویل پروژه
  • شرایط پرداخت

ذکر میشود. این موارد باید کاملا شفاف بیان شود و طرفین باید این قرارداد را امضا کنند تا قانونی و رسمی تلقی شود. برای مثال باید شرایط پرداخت کاملا شفاف باشد که آیا در ابتدای پروژه تمام مبلغ پرداخت شود یا بخشی از آن؟ و مابقی در چه زمانی باید پرداخت شود؟

 

5- داشتن ارتباط مستقیم و راحت با طرف قرارداد طراحی سایت

یکی از فاکتورهای اصلی در ایجاد همکاری، داشتن ارتباط راحت با شخص مسئول و همچنین پاسخگو بودن وی است.

برخی مواقع شما نیاز دارید که در سایتتان تغییراتی را ایجاد کنید. پس باید بتوانید خواسته‌ی خود را راحت و به موقع به اطلاع طراح سایت برسانید. همچنین شما باید این موضوع را درنظر داشته باشید که اگر نتوانید با طرف مقابل ارتباط راحتی داشته باشید، باید در تصمیم خود تجدیدنظر کنید زیرا که این مسئله میتواند به ضرر شما تمام شود. مخصوصا اگر موضوع، قرارداد طراحی سایت فروشگاهی باشد. زیرا در چنین سایتی به علت پیچیدگی زیادی که نسبت به دیگر سایت‌ها دارد، شما باید همواره با طراح سایت در تعامل باشید. همچنین شما این حق را دارید که بعد از گذشت مدتی از قرارداد، درخواست بازخورد کنید و ببینید که آیا پروژه‌ی شما مطابق با میل و درخواست‌های شما پیش میرود یا خیر و از ارائه نتیجه‌ای که دلخواه شما نباشد جلوگیری کنید.

6- اطمینان از اجرای تعهدات قرارداد 

به یاد داشته باشید که برای انجام تعهدات در زمان تعیین شده، نیاز به داشتن یک تضمین مناسب دارید.حتی اگر یکی از دوستانتان، قول طراحی سایت رایگان را به شما داده است، بازهم باید از انجام آن کاملا مطمئن شوید. بیان کردن این مسئله اصلا موضوع بدی نیست. شما باید مطمئن شوید که آیا طرف مقابل به تعهدات خود پایبند است و توانایی انجام تعهدات مندرج در قرارداد را دارد یا خیر؟ چنانچه به دلایل عمدی و غیر موجه انجام کارها را به تاخیر بیاندازد و این کار باعث آسیب رساندن به کسب و کار شما شود، باید جبران خسارت شما را بر عهده بگیرد. برای مثال باید در قرارداد، زمان اتمام و تحویل پروژه تعیین شود. برای جلوگیری از هر گونه خسارت، باید بتوانید تضمین مناسبی درنظر بگیرید.

7- بررسی نکات مهم در زمان تحویل پروژه

متاسفانه بسیاری از صاحبان مشاغل، تنها ظاهر سایت  را دلیلی برای ارزیابی خوب یا بد بودن آن در نظر می‌گیرند. درست است که زیبایی ظاهری در سایت می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. اما مهمترین مسئله، این است که سایت شما باید پاسخگوی نیاز مخاطبانتان باشد. همچنین الگوریتم‌های دیگری هم وجود دارد که باید رعایت شوند تا از گوگل نمره خوبی دریافت کنید. این موارد عبارتند از: تصاویر، رنگ‌بندی، فونت مناسب، لینک‌دهی مناسب، نکات سئو، نکات گرافیکی، منوی مناسب، باز شدن سایت در مرورگرهای مختلف، بارگذاری سریع سایت، امنیت سایت، داشتن هویت و محتوای آشکار و با معنی، ریسپانسیو بودن، داینامیک بودن، شرایط ارتباط آسان با مخاطب، فضای خرید آسان، درج مشخصات کامل صاحب سایت و همچنین سازگار بودن با تمام رزولیشن‌ها.

8- پشتیبانی بعد از طراحی سایت

وب‌سایت نیز مانند هر سیستم دیگری نیاز به نگهداری و پشتیبانی دارد. با توجه به تغییرات همیشگی تکنولوژی و ابزارهای مختلف، سایت شما هم در طول زمان نیاز به تغییرات و به‌روز رسانی دارد. البته موضوع بروزرسانی، تنها در قرارداد طراحی سایت وردپرسی بیان می‌شود. زیرا در کدنویسی افزونه یا قالبی وجود ندارد که بروزرسانی شود. درواقع یک وب‌سایت، بدون کارهای پشتیبانی، به مرور غیرفعال می‌شود؛ که این موضوع باعث آسیب رسیدن به حرفه‌ی شما می‌شود. پس شما باید بطور مداوم سایت خود را چک کنید، مشکلات امنیتی و باگ‌های سایت را رفع کنید تا کاربران بتوانند در امنیت از سایت شما استفاده کنند.

درصورتیکه خودتان وقت کافی برای این کار را ندارید، می‌توانید این قسمت از کارتان را به اشخاصی بسپرید که تخصص این کار را دارند. زیرا به راحتی سایت شما را فعال نگه می‌دارند تا شما بدون هیچ دغدغه‌ای به بقیه قسمت‌های کسب و کارتان بپردازید. وظایف پشتیبانی سایت، موارد دقیقی ندارد اما میتوانید چند مورد را در قرارداد ذکر کنید که طرف مقابل را پایبند به انجام آن‌ها کنید.

از جمله موارد مهمی که باید به عنوان پشتیبانی انجام شوند عبارتند از:

  • مدیریت و به‌روز رسانی محتوا
  • امنیت و سرعت وب‌سایت
  • پشتیبان گیری از محتوای سایت و ذخیره منابع
  • به‌روز رسانی افزونه‌ها
  • مدیریت محتوا
  • چک کردن زمان بارگذاری محتوا
  • بررسی لینک‌های خراب.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مواردی را متذکر شویم که برای یک قرارداد طراحی سایت حرفه‌ای، به آن‌ها نیاز دارید. این نکات در مواقع ضروری می‌توانند کمک خوبی برای شما باشد تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

در صورتی که در انتخاب یک شرکت مناسب و برآورد نمونه کارها دچار تردید هستید؛ مشاورین ارشد گروه نرم افزاری دارندگان رهنما تجارت (دارت) آماده مشاوره به شماست.

برای مشاوره رایگان و شروع همکاری با ما در تماس باشید

031-33457806  _  0937-0910954

 

مطالب مرتبط وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *